مدارس

اخبار روز

مدارس

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري تنسيم، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در جلسه ستاد ملي مبارزه با كرونا با بيان اين مطلب كه "ملت ما ملتي هستند كه علي‌رغم اينكه در تحريم و مشكلات هستند در عين حال مراعات هم را مي‌كنند" گفت: در مراكز پرتردد و تجاري ما كه جمعيت زيادي جمع مي‌شوند اين هم ابلاغ شد به وزير كشور كه مقررات اجرا شود.

وي افزود: آن‌جايي كه محدود شده، فروشگاه‌ و بقالي‌ها و ميوه‌‌فروشي‌ها يا مراكز دارويي مورد بحث ما نيست، به‌عكس اين‌ها بايد ساعات بيشتري را وقت بگذارند تا 12 شب باز باشند. اگر جايي امكان‌پذير است فروشگاه‌هاي بزرگ 24ساعته شوند و اين باعث مي‌شود جمعيت زياد در يك نقطه متمركز نشوند. ببينيد هدف اين است كه مردم در يك نقطه خاص متراكم نشوند و مردم حتي‌الامكان از خانه خارج نشوند.

وي اضافه كرد: همين‌جا به وزارت صمت و اقتصادي ابلاغ مي‌كنم كه بررسي كنند ما چگونه مي‌توانيم كسي كه خريد را اينترنتي انجام مي‌دهد تخفيف بدهيم، براي كساني كه در مغازه مي‌روند مقداري گرانتر باشد.

روحاني گفت: همه درخواست‌هاي ما همان‌گونه كه وزارت بهداشت بر آن تأكيد كرد بحث همان 10 و 15 روزه است و اين‌كه مي‌گوييم سفر نرويد و مراعات كنيد براي دو يا سه ماه نيست تا 13 فروردين است، ان‌شاءالله همه ما مراعات كنيم كه در اين صورت شرايط ما خود به خود تغيير مي‌كند و شرايط جديدي را خواهيم داشت.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: مردمي كه مشكوك هستند كه داراي اين ويروس هستند يا نيستند به بيمارستان مراجعه نكنند، خود اين مراجعه باعث ابتلا مي‌شود. در بيمارستان‌ها هم جاي ويژه براي اين كار بگذارند، چادري بگذارند يا مكاني را مشخص كنند. ترددي كه مي‌گوييم مضر است در بيمارستان هم است، پس مردم همه در اين زمينه مراقبت كنند.

روحاني خاطرنشان كرد: اگر كسي قرار است استراحت كند و حالش وخيم نيست، بهترينش خانه است نه بيمارستان و نه نقاهتگاه، حالا به‌هردليلي در خانه امكان‌پذير نيست به نقاهتگاه برود. اگر هم وضع به‌گونه‌اي شد كه ضروري بود و به نظارت پزشكي نياز بود در بيمارستان بستري شود. ما هرچقدر بتوانيم بيمارستان‌ را خلوت كنيم زودتر از بيماري عبور مي‌كنيم. بيمارستان را وقتي ضروري است برويم. وقتي ضروري است تخت بيمارستان و آي‌سي‌يو تحت اشغال قرار بگيرد. انتقال بي‌جهت به بيمارستان موجب انتقال ويروس مي‌شود. نبايد پيك به‌يك‌باره بالا برود. اگر بيماري است و ما الآن با آن دست به گريبان هستيم تا دو يا سه هفته يا بيشتر، بايد پرسنل و تجهيزات و امكانات ما نيز با آن بخواند، خب، دراين‌صورت كار با آرامش پيش ‌مي‌رود و تعداد مرگ‌ومير كاهش پيدا مي‌كند.

روحاني با بيان اينكه در جلسه امروز ستاد ملي مقابله با كرونا تأكيد بر اين شد كه گروهي كه امكانات اعم از ماسك،‌ دستكش و لباس مخصوص براي آنها ضرورت دارد در درجه اول، پرسنل درماني بيمارستان‌ها هستند، بايد اينها را اول به اين گروه برسانيم و اين قدم اول است، گفت: در قدم دوم هرجايي به ماسك و دستكش نياز است به مراكز توليدمان بفرستيم، جاهايي كه ماسك و دستكش و مواد غذايي توليد و بازار ما را اداره مي‌كند و شبانه‌روز كار مي‌كنند آن كارگر و مهندس بايد محفوظ بماند و سالم باشند، آن محيط را بايد ضدعفوني كنيم.

رئيس‌جمهور گفت: بايد تلاش كنيم همه تلاش كنيم هر كاري لازم است انجام دهيم تا سيستم توليد حالت عادي و معمولي داشته باشد، اين چيزي بود كه من از روز اول توصيه كردم و اين را وزارت اطلاعات مفصل براي ما فرستاد گفتم كه توطئه ضدانقلاب اين است كه كاري كند كه در ايران كار و فعاليت اقتصادي تعطيل شود و اين هدف آنها است.

وي اضافه كرد: ما نبايد بگذاريم اين هدف محقق شود و همه بايد در چهارچوب پروتكل‌هاي بهداشتي كه وزارت بهداشت و ستاد ملي اعلام مي‌كند كار و فعاليت كنيم. همه اصول را بايد رعايت كنيم و اگر موردي هست كه آنها مي‌گويند به آنجا وارد نشويد، وارد نشويم و اگر در جايي مي‌گويند كه اين رستوران و بازار شلوغ براي مدتي نباشد، گوش كنيم.

روحاني با ابراز اينكه در جلسه امروز ستاد ملي مقابله با كرونا تأكيد شد كه وزارت بهداشت به مردم توضيح دهد كه "ما ماسك و دستكش را براي كجا و كي نياز داريم؟"، گفت:‌ الآن همه فكر مي‌كنيم كه همگي بايد دستكش و ماسك داشته باشيم و بايد وزارت بهداشت بگويد كه كجا و در چه موردي لازم است كه ماسك و دستكش حتماً زده شود و در چه مواردي لازم نيست. كجا بايد دست‌ها شسته شود. همه اصول به مردم روشن‌تر و دقيق‌تر براي مردم مشخص شود تا مصرف اين‌ها هم معتدل باشد و جايي كه ضروري است مصرف شود. جزو مواردي كه استفاده از ماسك و دستكش اولويت دارد نيروهاي مسلح ما هستند، يعني پليس ماست كه ناچار است در خيابان باشد همچنين مرزبانهاي ما هستند كه ناچارند باشند، همه آنهايي كه امروز پست ضروري دارند، نياز ضروري دارند.

رئيس جمهور در ادامه به گزارش رئيس ستادكل نيروهاي مسلح در زمينه امكانات بيمارستاني اشاره كرد و افزود: گزارشي كه رئيس محترم ستادكل نيروهاي مسلح داده است سه هزار تخت بيمارستانشان الآن آماده است و مي‌توانند افزايش هم بدهند و خيلي از اين تخت‌ها خالي و آماده پذيرايي است، نقاهتگاه در موارد زيادي تشكيل شده و باز هم مي‌شود تشكيل شود. هنوز نقاهتگاه‌ها به آن صورت مورد استقبال قرار نگرفته است ولي اگر نياز باشد مي‌توانيم افزايش دهيم. رئيس ستادكل در اين جلسه مطرح كردند كه 7 بيمارستان سيار الآن آماده و فعال است ولي تا 20 بيمارستان سيار هم مي‌توانند آماده كنند و هر كجا كه لازم است اين كار انجام بگيرد.

وي اضافه كرد: نسبت به حمل‌ونقل و لجستيك و مسئله سفر با اتوبوس، هواپيما و قطار يك جا مي‌تواند تصميم بگيرد و آن ستاد ملي كرونا است كه مي‌تواند بگويد پرواز اين مسير قطع شود و اين مسير قطار و اتوبوس نباشد،‌ استاندار و مقام محلي و هيچ فردي در منطقه آزاد حق تصميم‌گيري ندارد و اگر استاندارهاي محترم نظري هم دارند اين نظر را از طريق وزير كشور بفرستند و در ستاد ملي مطرح شود و هر تصميم گيري لازم بود انجام شود.

رئيس جمهور راجع به تخلفات صورت‌گرفته در فضاي مجازي نيز گفت: در اينجا چارچوبي براي برخورد با افراد متخلف تصويب شد و اين مجازات كه در نظر گرفته شده حداقل مجازات‌هايي است كه در اين جلسه تصويب كرديم و بنا شد در جلسه آينده اگر موردي نياز به تكميل است، تكميل شود. اينجا بيشتر نظارت و ارزيابي، تعطيلي موقت و انفصال موقت، قطع يارانه و حذف معافيت‌هاي مالياتي، ابطال مجوز و ايجاد محدوديت در فعاليت رسانه اينجا تصويب و ابلاغ مي‌شود و مطالب لازم ديگري هم ممكن است لازم باشد كه در جلسات بعد آنها را هم تصويب مي‌كنيم.

روحاني همچنين از افزايش زمان تحصيلي دانش‌آموزان در سال تحصيلي جاري خبر داد و گفت: اگر شرايط به‌گونه‌اي بود كه بعد از پايان تعطيلات عيد كار آموزش را شروع كنيم 1 ماه به زمان تحصيل دانش‌آموزان افزوده مي‌شود و اگر ديرتر شروع شود يك مقدار به آن يك ماه اضافه خواهد شد. دانشجويان و دانشگاهيان نيز بعد از پايان تعطيلات 3 هفته به دوره آموزش اضافه مي‌شود. هرچه ديرتر شود به آن سه هفته اضافه خواهد شد يعني اگر به‌عنوان مثال بعد تعطيلات عيد دو هفته باز تعطيلي دانشگاه‌ها تأخير افتاد بر آن سه هفته اضافه مي‌شود يعني پنج هفته خواهد شد اما اگر نشد به همين روال كه گفته شد كه اين مقررات و چارچوب آن مصوب شد.

به گزارش تسنيم، روحاني در ادامه اين جلسه با بيان اينكه در اين جلسه بر توليد بيشتر نيازمندي‌هاي بهداشتي مخصوصاً الكل تأكيد شد و به قائم‌مقام وزارت صمت كه در اين جلسه حضور دارد تأكيد شد كه مسئله را دنبال كند اظهار داشت:‌ در برخي از موارد مي‌توانند توليد الكل انجام دهند كه گيرهاي اداري بود كه دستور داديم اين گير اداري امروز حل شود و موادي كه بايد از بندر حمل شود، همين امروز به‌سمت اصفهان حمل شود تا بتوانيم الكل مورد نياز را در اختيار مردم قرار دهيم.

وي خاطرنشان كرد: البته در اين جلسه موضوعي مطرح شد درباره برخي از عزيزاني كه از كشورهاي ديگر به‌عنوان زائر به ايران سفر كردند و در ايران هستند بعضي از آنها احتمالاً مبتلا و بعضي‌ها سالم هستند بنا شد نسبت به آنها رسيدگي شود و آنها درمان شوند، اگر لازم هست يك يا دو بيمارستان سيار براي اين كار اختصاص داده شود. عزيزاني كه از هندوستان و پاكستان و افغانستان و جاي ديگر هستند افرادي بين آنها مبتلا باشند به هر حال درمان شوند و بعد ان‌شاءالله به كشور خود برگردند.

روحاني در پايان خاطرنشان كرد: امروز اميدواري همه ما از جلسه قبل بيشتر است و دلم مي‌خواهد در جلسه بعدي كه روز سه‌شنبه است باز هم اين اميدواري افزايش پيدا كند و بتوانيم در يك زمان كوتاه قابل قبول اين مسئله را كه پيش‌پاي مردم است و براي كسب‌وكار مردم مشكل درست كرده برداريم. البته در اين جلسه در مورد برخي از كسب‌وكارها هم بحث شد كه جزو آنهايي كه در اين روزها دچار مشكل شدند به ليستي كه قبلاً ما داشتيم بايد اضافه شود، بنا شد كه معاون اقتصادي در اين زمينه بحث و بررسي كند و اگر نياز به مصوبه اين جلسه دارد براي جلسه بعدي بياورد.

به گزارش تسنيم، روحاني در ابتداي سخنانش نيز گفت: ايام بسيار پربركت بعثت پيامبر عظيم الشأن اسلام را به ملت بزرگ ايران تبريك و تهنيت عرض مي‌كنيم كه امشب شب بعثت آن عزيز و بزرگوار است كه شايد بتوانيم بگوييم بعثت پيامبر(ص)، بزرگترين عيد ما مسلمانان است. گزارش اوليه وزارت بهداشت و گزارش‌هايي كه استانداران مازندران و اصفهان دادند، بسيار اميدواركننده بود، پيداست همه تلاش‌ها و كوشش‌هايي كه كادر درماني، پزشكان، پرستاران و همه عزيزان ما در بخش درمان انجام مي‌دهند و همچنين نيروهاي مسلح كه در بحث درمان، نقاهتگاه‌ها و ضدعفوني كردن اماكن وارد عمل شده‌اند، تأثير بسيار خوبي داشته است. نگران بوديم كه اين ايام يك اوج و پيكي داشته باشيم كه تا امروز نبوده و اميدواريم روزهاي بعد هم مشكل نداشته باشيم.

وي افزود: اگر همين روند ادامه يابد به‌معناي موفقيت راه و مسيري است كه انتخاب شده است. مجموعه گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه سفرها بسيار كم شده و اين طور كه ديروز از فرمانده راهور پرسيدم گفتند كه 70 درصد كاهش سفرها را داشته‌ايم و كل اين 5 الي 6 روز را در نظر بگيريم 50 الي 60 درصد كاهش داريم كه اين خيلي مهم است كه مردم عزيز ما به نكات توصيه‌اي وزارت بهداشت و ستاد ملي مبارزه با كرونا كه مطرح كرده‌اند، توجه كرده‌اند و جاي تشكر و سپاسگزاري دارد.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: شايد كمتر كشوري اين‌چنين باشد كه با گفتن، توصيه و درخواست، اين همه مردم همراه شوند و كمك كنند الآن ما اروپا و جاهاي ديگر را هم مي‌بينيم، آنها هم توصيه مي‌كنند اما وقتي نيروي مسلح مي‌گذارند، يك مقداري اثر دارد. شايد مردم تعجب كنند كه در يك كشور مهم اروپايي كه يكي از دوستان عكسش را مستقيم برايم فرستاد، بالاي سر دستمال كاغذي دو پليس مسلح گذاشته‌اند كه يكي تفنگ و يكي كلت دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.